Musikkforleggerne er henrykte over å få med Stine Osmo Lieng på laget som ny daglig leder!
Vi har gått gjennom en rekke endringer i 2020 og 2021, og det er utrolig stas å melde om at vår nye daglige leder tiltrer hos oss 1. februar i år. Stine Osmo Lieng har sittet i styret til Musikkforleggerne i mange år, og kjenner organisasjonen vår godt. Nå gleder vi oss bare til å komme ordentlig i gang med året og med Stine som vår nye leder!
Har du lyst til å bli bedre kjent med Stine? Vi har tatt en prat med henne for å bli bedre kjent:
Fortell om bakgrunnen din?
– Tro til klisjeen har jeg vært musikkinteressert siden barndommen, og etter studietiden har jeg faktisk ikke jobbet med særlig mye annet enn musikk. Jeg drev mitt eget management ved siden av jobben min i TONO og har også en del erfaring fra norske festivaler som Øya International.
De åtte siste årene har jeg riktignok jobbet som Creative Manager og A&R i et av verdens største musikkforlag, Warner Chappell Music. Her har jeg hatt et både lokalt og internasjonalt fokus i arbeid med noen av Norges beste låtskrivere og produsenter. Ingen dager har vært like som musikkforlegger, og ansvaret mitt var alt fra å signere nye låtskrivere, sette opp studio-sessions, pitsje låter, synkronisering, forhandle låtprosenter og alt annet som trengtes for å bistå hver enkelt låtskriver med å nå sine mål.
Samtidig har jeg hatt styreplass i Musikkforleggerne, TONO, Edvardjuryen og diverse stipendkomiteer, og på flere måter fått god innsikt i den norske musikkbransjens maskineri, spesielt fra et musikkforleggerperspektiv.
Hvordan kom du inn i forlagsbransjen?
– Da jeg jobbet i TONO fant jeg en bok skrevet av Philip Kruse i resepsjonen. Den forklarte hva musikkforlag gjør og hvordan det hele henger sammen, og dette var så interessant at så fort Chappell utlyste en stilling, hadde jeg søknaden min klar. Jeg var overlykkelig da jeg fikk jobben og muligheten til å lære av Steinar Fjeld, en bauta i norsk musikkbransje.
Fortell om noe du er stolt av å ha vært med på i den norske musikkforlagsbransjen?
– Det er mye som har forandret seg siden jeg startet i 2013. Musikkforlagsbransjen har gått fra å bli uglesett av enkelte aktører i den norske musikkbransjen, til å bli tatt på alvor som en viktig og synlig samarbeidspartner. Norske artister har også blitt mer åpne for å skrive med låtskrivere og produsenter fra kretser og sjangre utenom det som faller dem mest naturlig, noe som ikke var like stuerent for ti år siden.
Personlig er jeg også stolt over å ha motbevist en del fordommer, ikke bare om bransjen vår, men også hos de utenlandske aktørene som ikke tok meg på alvor ved første øyekast. Men vi har kommet oss inn i de viktigste rommene og til en tid der internasjonale bransjerepresentanter virkelig ønsker å høre det neste nye fra Norge.
Og dessuten er jeg stolt over å ha observert og også vært med på veksten til den norske musikkforlagsbransjen. Det er vakkert å se hvor mange flere aktører og ildsjeler det nå er å samarbeide med enn tidligere.
Hvorfor er det å jobbe med musikkforlag givende?
– Å jobbe i et musikkforlag er som å jobbe med frøet i musikkbransjen. Uten selve låten har man ingenting og det er jo både en skremmende og fantastisk tanke. Selv om det til tider er snakk om krevende og seige prosesser, er det ingenting som slår følelsen av at «demo v32» ender opp hos riktig artist. Arbeidet bak blir også virkelig verdt det alle gangene man setter opp et uventet samarbeid i studio og alt bare klaffer. Det å se noen man har jobbet med fra starten utvikle seg til å bli en fantastisk låtskriver, enten det er for lokale pokaler, store internasjonale stjerner eller seg selv. Det er givende det.
Nå er du klar for Musikkforleggerne. Fortell om en ambisjon organisasjonen vår?
– Vi står fortsatt i en krevende tid, med mye usikkerhet knyttet til fremtiden. Vi må stadig minne om at vi driver med næring og kjempe for vår eksistens med kompensasjonsordninger og lignende. Vi er en bransje i vekst med medlemmer i alle størrelser, som dekker et større behov for hver enkelt låtskriver. Dette må vi ta vare på.
En av mine hjertesaker er arbeidet med å få på plass en kulturmoms i Norge slik at vi kan konkurrere rettferdig med land som Sverige, som har en kulturmoms på 6%. Vi trenger bedre rammevilkår slik at det ikke lønner seg å signere i utlandet, enten du er låtskriver eller et musikkforlag som ønsker en co-publishing avtale.
Mine ambisjoner for Musikkforleggerne er at vi fortsetter det viktige politiske arbeidet, men samtidig har et stort fokus på å øke verdien for medlemmene våre slik at de kan fortsette å løfte norsk musikk. Jeg ser frem til å jobbe med Sarah, Ingrid, Stefan og styret i Musikkforleggerne og gleder meg til å legge store planer for årene som kommer.