Etter omfattende forhandlinger har Musikkforleggerne og opphaverorganisasjonene (NOPA, NKF) kommet til enighet om fordelingen av Kopinormidler for de kommende årene. Forhandlingene, som har pågått gjennom våren, har omhandlet fordeling av midler fra kildene Analoge noter og notebøker, kopiert i skoleverket, samt Analoge noter kopiert i forvaltning og næringsliv. I forbindelse med fordeling av midler fra kilden Sangbøker, visebøker, har Musikkforleggerne forhandlet sammen med andre utgiverorganisasjoner, bl.a. forfatterforbundet.
Bakgrunnen for forhandlingene var opphaverorganisasjonenes krav om endring av den eksisterende 50/50-fordelingen av midlene fra kopiering av analoge noter. For sang- og visebøker var den tidligere fordelingen 47,3% til utgiverorganisasjonene og 52,7% til opphaverorganisasjonene. Opphaverne krevde opprinnelig 65% av midlene, noe Musikkforleggerne ikke aksepterte.
Forhandlingene om kopiering av analoge noter i skoleverket ble derfor behandlet av Kopinors fordelingsnemnd. Nemnden konkluderte med at ingen av partene hadde tilstrekkelig dokumentasjon for sine krav, og vedtok en justert fordeling på 55% til opphaverorganisasjonene og 45% til Musikkforleggerne.
Selv om Musikkforleggerne uttrykte uenighet med denne avgjørelsen, aksepterte vi den nye delingen under forutsetning av at den blir opprettholdt i minst fem år fra 2024. Dette ble akseptert av opphaverorganisasjonene, noe som gir både forutsigbarhet og stabilitet i fremtiden.
For sang- og visebøker ble en lignende avtale inngått. Her reduseres Musikkforleggernes andel fra 47,3% til 45%, en nedgang på rundt 5000 kroner per prosentpoeng. Videre krevde Musikkforleggerne at den eksisterende 50/50-fordelingen for digital kopiering skulle videreføres i fem år. Dette kravet ble også akseptert, noe som bidrar til ytterligere stabilitet.
Styremedlem, Paal Fagerheim, har ledet forhandlingene og har følgende å si om prosessen:
Forhandlingene har vært vanskelige, spesielt siden vi ikke har hatt et godt nok kunnskapsgrunnlag om alle sidene ved kopieringsfeltet for å ta gode avgjørelser om endringer. På noen områder har Kopinor gode statistikker og tall, på andre områder ingenting, eksempelvis forholdet mellom selvpubliserte noter og forlagte noter som kopieres i skoleverket. Til tross for dette har vi kommet frem til en avtale som varer i fem år. Dette skaper stabilitet og forutsigbarhet. Reduksjonen i Kopinormidler til Musikkforleggerne er såpass liten at det ikke lot seg forsvare med behandling i voldgift, noe som ville kostet foreningen svært mye ressurser.
Foto: Sarah Winona Sortland
Les mer om kopinorvederlaget vi betaler ut her