Kristoffer Los allsidighet som musiker har ført ham i mange spennende retninger så langt i karrieren. Han har spilt i noen av Norges mest populære band, komponert prisvinnende filmmusikk og gitt ut flere soloalbum. For øyeblikket er han kanskje mest opptatt med det nyformede bandet slowshift, men først skal Kristoffer Lo på Musikkforleggerprisen 2024 og feire fire nominasjoner.
Musikkforleggerne har møtt Lo for å snakke om hva som skjer fremover, og ikke minst hvordan han rakk å gjennomføre så mange ulike prosjekter i 2023:
Hei Kristoffer! Gratulerer med fire nominasjoner til Musikkforleggerprisen! Kan du fortelle litt om 2023, det må jo ha vært er meget vilt og hektisk år for deg?
– 2023 gikk litt i ett, ja, men på en veldig positiv måte. Det er jo få ting som er så gøy som når det er masse å gjøre og alt er gøy. Jeg synes vi gjorde noen veldig fine ting med Oda Felicia, hvor jeg følte at jeg både fikk utfordret meg selv som produsent og musikant, men også vært med på å realisere en musikalsk visjon. Så var det åpenlyst både noe nytt og inspirerende å lage musikk for TV med den ville gjengen i Makta Komponistlag. Det var enormt inspirerende å møte så fantastisk flinke komponister og produsenter sammen i studio for å lage musikk til en serie som byr på så mange krumspring og nye måter å løse formatet på. Samtidig fikk jeg realisert noe av det mest personlige jeg har gitt av musikk i bandet slowshift. Det har vært en lang prosess som på en måte fikk sin utfoldelse live på Øya og Pstereo. Det har kanskje vært den største kilden til kreativitet de siste årene.
Kan du fortelle litt om hvordan de ulike prosjektene ble til?
Både Oda Felicia og Makta har dukket opp fordi jeg har hatt et samarbeid med noen tidligere. Kåre og jeg jobbet masse samme da han produserte «Silent Treatment» og «Camp Echo» for Highasakite, og det var en veldig gøy prosess for oss begge. Så når han fikk denne forespørselen er jeg veldig takknemlig for at han hadde meg i tankene, og trodde at det kunne være et kult samarbeid (dessuten mistenker jeg at Kåre har en sterk forkjærlighet for tuba!). Oda Felicia kjente jeg gjennom Magdi (fra Karpe, red. anm). Oda har jobbet med musikken sin i mange, mange år, men ikke funnet tid og sted til å realisere den. Så da hun kontaktet meg om muligheten for å jobbe sammen, var det stort og overveldende for meg å tre inn i denne verdenen som Oda har skapt. Det er et dypt personlig tema som Oda skriver om, så det har vært en prosess å behandle det på riktig måte, men jeg føler vi har landet i noe veldig sterkt og riktig sammen.
Kan du fortelle om prosessen og samarbeidet med å skape musikk til Makta? Og hvordan dere fikk oppdraget?
Det var Kåre som i utgangspunktet fikk oppdraget om å lage musikken til Makta, men at han hadde lyst til å prøve en ny måte å lage musikk på. Det resulterte fire sessions i Propeller Studio hvor vi rigget opp i hvert vårt rom og improviserte/komponerte sammen der og da. Kåre var en slags musikalsk veileder som kom med forslag og ideer til hva slags type musikk vi skulle prøve å lage. Så hovedtemaet til Makta kom ut av dette – typ «hva om vi lager en tuba-groove låt». Jeg begynte å fikle rundt med en groove, Eivind Helgerød hang seg på, og det var på en måte hele grunn-delen av den låta. Det var også utrolig inspirerende å jobbe med Andréa Horstad, som det virker som det bare flyr musikalske ideer i hodet på 24/7 og som overhode ikke er redd for å skyte ut – enormt gøy!
Hvordan sjonglerer du ulike oppdrag? Er du god på å prioritere rett?
Om jeg er god til å prioritere rett er jeg veldig usikker på, men jeg prøver å kjenne etter magefølelsen for hvert prosjekt. Jeg har opplevd å takke ja til prosjekter som jeg kanskje egentlig ikke er helt gira på å gjøre, og det resulterer som oftest til at jeg ikke greier å gi av hele meg og at jeg blir langt mer sliten enn det jeg burde bli. På den andre siden, om jeg takker ja til jobber hvor jeg er 100% dedikert, har jeg mye mer å gå på og jeg opplever det som om kreativiteten er langt mer tilgjengelig for meg også. Det går selvfølgelig ikke an hele tiden å bare bruke magen som referansepunkt, jeg må også være sikker på at jeg tjener penger, men jeg prøver så langt det lar seg gjøre å la det styre.
Hva gir deg størst glede meg å skape musikk?
Oi, dette var et spennende spørsmål. Jeg tror, for min del, det dreier seg om å få uttrykt seg på et vis jeg kanskje ikke får andre steder. Jeg får også enormt kick av å gå inn i et rom og vite at jeg skal lage noe som ikke finnes, og at det på samme tid som det er veldig viktig for meg, så er det ikke så voldsomt viktig i den store helheten av ting som skjer i verden. Det gir meg en slags frihetsfølelse hvor jeg tenker at alt er lov og alt er mulig fordi det ikke står om liv og død f.eks. Det er i den blandingen mellom at det er dypt personlig, men ikke avgjørende for noen andre, at jeg får mest glede av å skape.
I tillegg til det du er nominert til har du også startet slowshift! Kan du fortelle litt om hva som skjer der fremover og hva vi kan forvente av Kristoffer Lo videre?
Ja, slowshift. slowshift er kanskje den største lekegrinden jeg har, stedet hvor jeg har sluppet alle tøyler jeg har hatt rundt musikk og kun laget musikk som jeg digger, uavhengig av om det måtte ligne på noe eller virke for inspirert av noe. Og samtidig har jeg gitt meg seg lov til å gi til totalt slipp på alle begrensninger hva gjelder størrelse og pompøsitet. Det er ikke spesielt turné-vennlig, men det er enormt kreativitets-vennlig! Vi spiller våre første klubbkonserter noensinne på Byscenen i Trondheim 7.mars og Sentrum Scene i Oslo 8.mars, det blir ganske ellevilt. Og så har vi faktisk rukket å spille inn et album 2, som jeg skrev i løpet av høsten 2022 og våren 2023, så det er mer gøy i vente der. Jeg begynner også på min første spillefilm nå, «No 24», hvor jeg skal lage hele scoret. Vi fortsetter også prosessen med Oda Felicia og litt andre ting, så det er mye på plakaten, heldigvis!
Kristoffer Lo er nominert til «Årets opphaver – populærmusikk», «Årets score» med Makta Komposisjonslag for score til serien «Makta», «Årets Verk – «White Doors» (Oda Felicia) med Oda Felicia Bardal Sigstad Abdelmaguid og Tobias Jimson og «Årets score – Score til «Danske bank» (reklame)». Han er tilknyttet musikkforlaget GILT.
Musikkforleggerprisen går av stabelen i Kulturkirken Jakob 28. februar 2024.

