Norsk Musikkforleggerforening

Søk på siden
Nyheter

Forensic Musicology – Hvordan bevise eller motbevise plagiat?

Forensic Musicology – Hvordan bevise eller motbevise plagiat?

Dato: Tirsdag 14. februar
Tid: kl. 11:00 – 12:00
Sted:
Medlemsmøtet er digitalt, lenke til møtet sendes ut når det nærmer seg.

PÅMELDING NEDERST PÅ DENNE SIDEN.

Dette er et digitalt medlemsmøte som er åpent for Musikkforleggernes medlemmer og deres opphavere. Vi oppfordrer musikkforlagene til å invitere med låtskrivere, komponister og produsenter til arrangementet! 

Hva gjør du når noen har plagiert dine komponister eller musikk du forvalter? Hvordan kan en musicologist bidra til å bevise at plagiat har skjedd og bruke det i en rettsak? Kan et “sound” beskyttes på samme måte som et individuelt verk, og hvor mye av en låt kan være inspirert av eksisterende musikk før det krysser grensen til kopi?

Anklager om plagiat innen musikk har blitt hverdagskost og når stadig oftere både media og rettsaker. Musikkforleggere havner ofte tett på disse konfliktene, og jobber daglig med å sørge for at komponister og låtskrivere får krediteringen de skal ha, at musikken som skrives av signerte opphavere er original og ikke plagierer andres musikk.

Vi har invitert Peter og James Oxendale til å fortelle om hvordan de jobber som forensic musicologists. De vil svare på spørsmålene over, og i tillegg fortelle om hvilke endringer de ser som resultat av den økende bevisstheten rundt plagiat og hvordan feltet har utviklet seg de siste tiårene. 

Har du spørsmål om dette temaet?

Skriv inn egne spørsmål du har om emnet i registreringsskjemaet.

 

Om foredragsholderne

Peter Oxendale is a fully accredited Expert Witness and is trained as a SJE (Single Joint Expert). Peter Oxendale Music Services Ltd. provides both verbal consultations as well as written reports dealing with many areas of music copyright, including copyright infringement and issues of plagiarism in musical works and issues of plagiarism, lyrics, sound recordings, sound recording analysis and audio sampling matters, joint authorship and songwriter disputes, copyright advice on “style-alikes” and “sound-alikes” and piracy of sound recordings.

 

James Oxendale has a first class Masters Degree in music, is a musician and is now working as a forensic musicologist at his fathers firm, Peter Oxendale Music Services Limited. Over the past seven years he has worked on over 3500 cases. He and his father examine musical works and represent composers, songwriters, produceres and other rights holders in court. 

 

 

 

 

Del nyheten på

Relaterte nyheter

Hjem Nyheter Forensic Musicology – Hvordan bevise eller motbevise plagiat?