Norsk Musikkforleggerforening

Søk på siden
Nyheter

De nominerte til Musikkforleggerprisen 2022 er klare!

 

Prisene som deles ut er Årets verk, Årets gjennombrudd, Årets opphaver innen populærmusikk og klassisk/samtidsmusikk, samt Årets synkronisering. I tillegg deles det ut priser til Årets mest spilte låt og Årets ærespris. Kvelden skal ledes av Jakob Schøyen Andersen!

De nominerte er:

 Årets synkronisering

«Matches» (score) til filmen Grosse Freiheit

Nils Petter Molvær – Arctic Rights Management / BMG Rights Management Scandinavia

 

«S.U.C.C.E.S.S» i serien We are Lady Parts av Sløtface

Haley Shea – Propeller Music

Nils Jørgen Nilsen – Propeller Music

Lasse A. Lokøy – Propeller Music

Tor-Arne Vikingstad – Propeller Music

 

«Aksel Score», filmmusikk til dokumentarfilmen «Aksel»

Kristoffer Lo – GILT

Fay Wildhagen – Budde Music Scandinavia

 

Årets gjennombrudd – Populærmusikk

Synne Vo – Arctic Rights Management / BMG Rights Management Scandinavia

Vetle Junker – Edda Music

Gucci Caliente – Nordic Music Partners Oslo

 

Årets verk – Populærmusikk

«Bøgda» (Hagle, Staysman)

Anders Nilsen – Warner Chappell Music Norway

Mathias Nilsen – Popular Demand / Universal Music Publishing AB

Stian Thorbjørnsen – Popular Demand / Universal Music Publishing AB

Magnus Hagen Clausen – Universal Music Publishing AB

Hallvard Gaardløs

Matias Hilmar Iversen

Andre Jensen

Almir Meskovic

Kay Arne Sulutvedt

Olav Tokerud

 

«Sorry» (Alan Walker feat. ISÁK)

James Njie – MER Publishing

Alan Walker – Sony Music Publishing Publ. Scandinavia

Fredrik Borch Olsen – MER Publishing

Marcus Arnbekk – MER Publishing

Sander Meland – MER Publishing

Gunnar Greve – Sony Music Publishing Publ. Scandinavia

Øyvind Sauvik – MER Publishing

Ella Marie Hætta Isaksen

Carl Hovind

 

«badminton» (Lokoy)

Lasse Andreassen Lokøy aka Lokoy – Nordic Music Partners Oslo

 

«Creme de la Creme» (Kamelen)

Emir Hvidsten Hindic – Warner Chappell Music Norway

Anders Nilsen – Warner Chappell Music Norway

Andre Jensen

Marcus Møll Mosele

Maciek Ofstad

Adrian Rendell

 

«Dopamine» (Purple Disco Machine feat. Eyelar)

Alexander Standal Pavelich – Warner Chappell Music Norway

Eyelar Mirzazedeh – Ultra Music Publishing Scandinavia

Tino Schmidt – BMG Rights Management

Edvard Førre Erfjord – EMI Music Publishing Scandinavia

Jenson David Aubrey Vaughan – Kobalt Music Publishing LTD

 

«Svevde høyt der oppe» (Erlend Ropstad)

Erlend Ropstad – Indie Music Publishing

 

«Fighter» (Fay Wildhagen, Kristoffer Lo)

Kristoffer Lo – GILT

Fay Wildhagen – Budde Music Scandinavia

 

«Sofia» (Askjell, Iris, AURORA)

Askjell Solstrand – Warner Chappell Music Norway

Vilde Kolltveit – Warner Chappell Music Norway

Aurora Aksnes – Budde Music Scandinavia

 

«Smilet i ditt eget speil» (Chris Holsten)

Synne Vo – Arctic Rights Management / BMG Rights Management

Christoffer Holsten – Warner Chappell Music Publishing

Lars Rosness – Sony Music Publishing Scandinavia

Alexander Fallo

Benjamin Giørtz

 

«Serotonin» (girl in red)

Marie Ulven – Universal Music Publishing AB

 

Årets opphaver – Populærmusikk

Lars Rosness – Sony Music Publishing

Nils Petter Molvær – Arctic Rights Management / BMG Rights Management Scandinavia

Alida – Honua Music Publishing

Marie Ulven aka girl in red – Universal Music Publishing UK

Alexander Pavelich – Warner Chappell Music Norway

 

Årets gjennombrudd – Klassisk-/samtidsmusikk

Fredrick Schjelderup – Norsk Noteservice, Vigmostad & Bjørke AS

Aksel Vedi – Norsk Musikforlag

Ingebjørg Vilhelmsen – Norsk Noteservice, Vigmostad & Bjørke AS

 

Årets verk – Klassisk-/samtidsmusikk

«Considering Icarus», Maja S.K. Ratkje – Edition Wilhelm Hansen

«Relieff – Cellokonsert», Knut Vaage – Norsk Musikforlag

«Tuba Mirum», Marcus Paus – Norsk Musikforlag

«Concerto for Percussion and Orchestra», Ørjan Matre – Edition Peters

«Personal Best», Eivind Buene – Edition Wilhelm Hansen

 

Årets opphaver

Ørjan Matre – Edition Peters

Marcus Paus – Norsk Musikforlag

Arild Jensen – Cantando Musikkforlag, Vigmostad & Bjørke AS

Thomas Caplin – Cantando Musikkforlag, Vigmostad & Bjørke AS

 

Høyt nivå

Jurymedlem i popkategoriene, Tord Litleskare forteller at det vært et høyt nivå på påmeldte bidrag til Musikkforleggerprisen:

– Det har vært en tøff oppgave for oss i juryen å enes om hvem som skal nomineres. Til tross for at musikklivet har to utfordrende år i bakspeilet er det ingenting å si på kreativiteten og skaperkraften blant låtskriverne og produsentene her til lands, sier han.

I år har juryene bestått av: Eivind Landsvik, Ida Madsen Hestman, Elisabeth Monge (Jury synkronisering), Marthe Heggenhougen, Tord Litleskare, Anna Noor Sørensen (Jury populærmusikk) og Leah Tagami Andonov, Lasse Thoresen, Tine Surel Lange (Jury klassisk/samtidsmusikk). 

Hedrer opphaverne

Musikkforleggerprisen har som formål å sette fokus på de som skaper musikken. Den er til for å hedre komponistene, låtskriverne og produsentene, samt deres musikkforlag.

– Musikkforleggerprisen er en viktig pris som hedrer og løfter frem skaperne av ny, norsk musikk, og for musikkforlagene som står bak. De nominerte i samtlige kategorier har skrevet musikk av ypperste kvalitet innenfor mange ulike genre. At mye av musikken også har gjort seg sterkt bemerket utenfor landets grenser er med på å understreke dette, sier Thomas Wettergreen, styreleder i Musikkforleggerprisen.

Viktig og unik pris

Musikkforleggerprisen deler også ut prisen Årets synkronisering, som er den eneste i sitt slag her til lands. Blant de nominerte i denne kategorien i år er anerkjente norske komponister/låtskrivere som Nils Petter Molvær (Arctic Rights Management/BMG Rights Management Scandinavia), Sløtface (Propeller Recordings), Fay Wildhagen (Budde Music Scandinavia) og Kristoffer Lo (GILT), som har laget lydspor til både internasjonale- og norske film og tv-produksjoner.

– Synkronisering handler om hva man ønsker å formidle i møtet mellom lyd og bilde. Valget av musikk som legges over visuelle bilder spiller naturligvis en helt avgjørende rolle for hvorvidt man vil legge føringer – eller ikke – for hva tilskueren skal føle og oppleve i møtet med en film eller serie. Det er med andre ord helt sentralt for den totale opplevelsen av et audiovisuelt uttrykk. Ikke bare skaper denne prisen større bevissthet rundt dette, men også hvor viktig selve jobben å velge ut musikk til levende bilder faktisk er, uttaler jurymedlem Ida Madsen Hestman.

Prosjektleder Ingrid Ytre-Arne påpeker at musikkforlagene er helt sentrale i denne jobben.

– Norsk musikk brukes i økende grad i synkroniseringer både til spill, reklame, serier og i filmmusikk, noe som har resultert i en økning i antall påmeldte til Årets synkronisering i år, Ingrid Ytre-Arne

Onsdag 6. april. 2022 deles Musikkforleggerprisen ut på Sentralen i Oslo. Musikkforleggerprisen arrangeres av Musikkforleggerne, foreningen for norske musikkforlag. Prisen hedrer norske musikkforlag og deres opphavere som er medlem i TONO, for deres arbeid og resultater i året som har gått. Prisen er den eneste av sitt slag i Norge.

Del nyheten på

Relaterte nyheter

Hjem Nyheter De nominerte til Musikkforleggerprisen 2022 er klare!