Prisene som deles ut er Årets verk, Årets gjennombrudd, Årets opphaver innen populærmusikk og klassisk/samtidsmusikk, samt Årets synkronisering. I tillegg deles det ut priser til Årets mest spilte låt og Årets ærespris. Kvelden skal ledes av Jakob Schøyen Andersen!
De nominerte er:
Årets synkronisering
«Matches» (score) til filmen Grosse Freiheit
Nils Petter Molvær – Arctic Rights Management / BMG Rights Management Scandinavia
«S.U.C.C.E.S.S» i serien We are Lady Parts av Sløtface
Haley Shea – Propeller Music
Nils Jørgen Nilsen – Propeller Music
Lasse A. Lokøy – Propeller Music
Tor-Arne Vikingstad – Propeller Music
«Aksel Score», filmmusikk til dokumentarfilmen «Aksel»
Kristoffer Lo – GILT
Fay Wildhagen – Budde Music Scandinavia
Årets gjennombrudd – Populærmusikk
Synne Vo – Arctic Rights Management / BMG Rights Management Scandinavia
Vetle Junker – Edda Music
Gucci Caliente – Nordic Music Partners Oslo
Årets verk – Populærmusikk
«Bøgda» (Hagle, Staysman)
Anders Nilsen – Warner Chappell Music Norway
Mathias Nilsen – Popular Demand / Universal Music Publishing AB
Stian Thorbjørnsen – Popular Demand / Universal Music Publishing AB
Magnus Hagen Clausen – Universal Music Publishing AB
Hallvard Gaardløs
Matias Hilmar Iversen
Andre Jensen
Almir Meskovic
Kay Arne Sulutvedt
Olav Tokerud
«Sorry» (Alan Walker feat. ISÁK)
James Njie – MER Publishing
Alan Walker – Sony Music Publishing Publ. Scandinavia
Fredrik Borch Olsen – MER Publishing
Marcus Arnbekk – MER Publishing
Sander Meland – MER Publishing
Gunnar Greve – Sony Music Publishing Publ. Scandinavia
Øyvind Sauvik – MER Publishing
Ella Marie Hætta Isaksen
Carl Hovind
«badminton» (Lokoy)
Lasse Andreassen Lokøy aka Lokoy – Nordic Music Partners Oslo
«Creme de la Creme» (Kamelen)
Emir Hvidsten Hindic – Warner Chappell Music Norway
Anders Nilsen – Warner Chappell Music Norway
Andre Jensen
Marcus Møll Mosele
Maciek Ofstad
Adrian Rendell
«Dopamine» (Purple Disco Machine feat. Eyelar)
Alexander Standal Pavelich – Warner Chappell Music Norway
Eyelar Mirzazedeh – Ultra Music Publishing Scandinavia
Tino Schmidt – BMG Rights Management
Edvard Førre Erfjord – EMI Music Publishing Scandinavia
Jenson David Aubrey Vaughan – Kobalt Music Publishing LTD
«Svevde høyt der oppe» (Erlend Ropstad)
Erlend Ropstad – Indie Music Publishing
«Fighter» (Fay Wildhagen, Kristoffer Lo)
Kristoffer Lo – GILT
Fay Wildhagen – Budde Music Scandinavia
«Sofia» (Askjell, Iris, AURORA)
Askjell Solstrand – Warner Chappell Music Norway
Vilde Kolltveit – Warner Chappell Music Norway
Aurora Aksnes – Budde Music Scandinavia
«Smilet i ditt eget speil» (Chris Holsten)
Synne Vo – Arctic Rights Management / BMG Rights Management
Christoffer Holsten – Warner Chappell Music Publishing
Lars Rosness – Sony Music Publishing Scandinavia
Alexander Fallo
Benjamin Giørtz
«Serotonin» (girl in red)
Marie Ulven – Universal Music Publishing AB
Årets opphaver – Populærmusikk
Lars Rosness – Sony Music Publishing
Nils Petter Molvær – Arctic Rights Management / BMG Rights Management Scandinavia
Alida – Honua Music Publishing
Marie Ulven aka girl in red – Universal Music Publishing UK
Alexander Pavelich – Warner Chappell Music Norway
Årets gjennombrudd – Klassisk-/samtidsmusikk
Fredrick Schjelderup – Norsk Noteservice, Vigmostad & Bjørke AS
Aksel Vedi – Norsk Musikforlag
Ingebjørg Vilhelmsen – Norsk Noteservice, Vigmostad & Bjørke AS
Årets verk – Klassisk-/samtidsmusikk
«Considering Icarus», Maja S.K. Ratkje – Edition Wilhelm Hansen
«Relieff – Cellokonsert», Knut Vaage – Norsk Musikforlag
«Tuba Mirum», Marcus Paus – Norsk Musikforlag
«Concerto for Percussion and Orchestra», Ørjan Matre – Edition Peters
«Personal Best», Eivind Buene – Edition Wilhelm Hansen
Årets opphaver
Ørjan Matre – Edition Peters
Marcus Paus – Norsk Musikforlag
Arild Jensen – Cantando Musikkforlag, Vigmostad & Bjørke AS
Thomas Caplin – Cantando Musikkforlag, Vigmostad & Bjørke AS
Høyt nivå
Jurymedlem i popkategoriene, Tord Litleskare forteller at det vært et høyt nivå på påmeldte bidrag til Musikkforleggerprisen:
– Det har vært en tøff oppgave for oss i juryen å enes om hvem som skal nomineres. Til tross for at musikklivet har to utfordrende år i bakspeilet er det ingenting å si på kreativiteten og skaperkraften blant låtskriverne og produsentene her til lands, sier han.
I år har juryene bestått av: Eivind Landsvik, Ida Madsen Hestman, Elisabeth Monge (Jury synkronisering), Marthe Heggenhougen, Tord Litleskare, Anna Noor Sørensen (Jury populærmusikk) og Leah Tagami Andonov, Lasse Thoresen, Tine Surel Lange (Jury klassisk/samtidsmusikk).
Hedrer opphaverne
Musikkforleggerprisen har som formål å sette fokus på de som skaper musikken. Den er til for å hedre komponistene, låtskriverne og produsentene, samt deres musikkforlag.
– Musikkforleggerprisen er en viktig pris som hedrer og løfter frem skaperne av ny, norsk musikk, og for musikkforlagene som står bak. De nominerte i samtlige kategorier har skrevet musikk av ypperste kvalitet innenfor mange ulike genre. At mye av musikken også har gjort seg sterkt bemerket utenfor landets grenser er med på å understreke dette, sier Thomas Wettergreen, styreleder i Musikkforleggerprisen.
Viktig og unik pris
Musikkforleggerprisen deler også ut prisen Årets synkronisering, som er den eneste i sitt slag her til lands. Blant de nominerte i denne kategorien i år er anerkjente norske komponister/låtskrivere som Nils Petter Molvær (Arctic Rights Management/BMG Rights Management Scandinavia), Sløtface (Propeller Recordings), Fay Wildhagen (Budde Music Scandinavia) og Kristoffer Lo (GILT), som har laget lydspor til både internasjonale- og norske film og tv-produksjoner.
– Synkronisering handler om hva man ønsker å formidle i møtet mellom lyd og bilde. Valget av musikk som legges over visuelle bilder spiller naturligvis en helt avgjørende rolle for hvorvidt man vil legge føringer – eller ikke – for hva tilskueren skal føle og oppleve i møtet med en film eller serie. Det er med andre ord helt sentralt for den totale opplevelsen av et audiovisuelt uttrykk. Ikke bare skaper denne prisen større bevissthet rundt dette, men også hvor viktig selve jobben å velge ut musikk til levende bilder faktisk er, uttaler jurymedlem Ida Madsen Hestman.
Prosjektleder Ingrid Ytre-Arne påpeker at musikkforlagene er helt sentrale i denne jobben.
– Norsk musikk brukes i økende grad i synkroniseringer både til spill, reklame, serier og i filmmusikk, noe som har resultert i en økning i antall påmeldte til Årets synkronisering i år, Ingrid Ytre-Arne
Onsdag 6. april. 2022 deles Musikkforleggerprisen ut på Sentralen i Oslo. Musikkforleggerprisen arrangeres av Musikkforleggerne, foreningen for norske musikkforlag. Prisen hedrer norske musikkforlag og deres opphavere som er medlem i TONO, for deres arbeid og resultater i året som har gått. Prisen er den eneste av sitt slag i Norge.



















