Norsk Musikkforleggerforening

Søk på siden
Nyheter

Bad Manors: Fem år som kreativ møteplass for låtskrivere

Skrivecampen har jubileum, og vi har snakket med arrangør Jørn Dalchow om hva som gjør samlingsplassen helt unik.

Skrivecampen Bad Manors ble arrangert for femte gang i England fra 18. til 22. november. Campen, som gjennomføres på dugnadsbasis med støtte fra Musikkforleggerne, har etablert seg som en viktig arena for låtskriversamarbeid. Initiativet ledes av våre medlemsforlag daWorks, Byrå Music, og The Woods, som enten sammen eller hver for seg har stått bak over 150 låtskrivercamper i Norge og internasjonalt de siste 15 årene.

Vi tok en prat med Jørn Dalchow, Managing Director for daWorks, Byrå Music og Song Farm, for å få et innblikk i hvordan Bad Manors organiseres og hva som motiverer arrangørene til å videreføre dette unike prosjektet.

Hei Jørn, gratulerer med gjennomført Camp og 5 års-jubileum!

Tusen takk!

– Kan du fortelle litt om arbeidet deres med camper gjennom året?

Vi starter vanligvis med å åpne søkerportal og casting i januar hvert år for Song Farm, som vi arrangerer i juni på Saltögården på Saltö på den svenske vestkysten. Etter Song Farm har vi en kort sommerpause før vi starter i august med ny casting-runde til Bad Manors i England i slutten av november. Med årene har dette arbeidet blitt stadig vanskeligere fordi vi mottar så veldig mange ønsker om å delta fra mange dyktige folk, og vi kan jo dessverre ikke ha med alle. Ofte må vi ha mange samtaler og diskusjon før vi lander endelig deltagerliste.

– Hvordan kom ideen til bad Manors til dere og hvordan skiller den seg fra andre camper der ute?

Dette var opprinnelig en idé fra The Woods på Rena som ønsket å utvide sitt camp-repertoar til England. The Woods’ Carl-Henrik Wahl har studert i England og vi startet opp med hans nettverk der. Vi gjennomførte den første campen i London i 2018 før vi fra 2019 flyttet ut i herskapshus på landsbygda. Vi skjønte raskt at det ga mer fokus og arbeidsro for deltagerne.

– Hvem er det dere retter dere mot når dere søker deltakere?

Hovedsaklig norske og europeiske profesjonelle og semiprofesjonelle låtskrivere og artister med representasjon. Det er viktig at deltagerne har avtale med et musikkforlag, label og/eller management for profesjonell oppfølging av det som skapes. Våre camper er basert på co-write-sessions med artister og det er derfor viktig at disse følges opp i etterkant med tanke på ferdigstilling og utgivelse.

– Hvordan foregår utvalgsprosessen?

Casting av våre camper er en hårfin balanse mellom mange hensyn, og pågår gjennom hele våren. Vi ønsker alltid å ha lik balanse mellom kvinnelige og mannlige deltagere, balanse mellom toplinere og produsenter, hva slags ferdigheter de har og nasjonalistet. Camp-deltagere må dessuten ha et sosialt gen. Ikke alle må være de mest ekstroverte personlighetene, så lenge vi kan kaste de ut på litt dypt vann og la de teste seg i kreative sessions ofte med nye ukjente mennesker. Vi vil at folk skal skrive med nye folk hver dag og gå ut av komfortsonen sin. Dette blir det spennende musikk av og mange nye nettverk.

– Hvordan jobber de som er med på campen underveis?

Hver morgen til frokost annonserer vi hvem som skal skrive sammen den dagen. Deretter går alle ut i teamene sine og starter arbeidet. Vanligvis starter artisten med å fortelle om seg selv, musikken og hva de ønsker å skrive. Hovedstrukturen på låt og låtkonsept er som oftest på plass innen lunsj, og innen vi har kommet til kl. 22 på kvelden er låtdemoen klar. Da samles alle for å lytte til dagens låter.

– Hvordan foregår samarbeidet med The Woods?

daWorks og The Woods har samarbeidet i snart 15 år om Song Farm, og senere også andre camper i deres studioer på Rena. Dette ledet i 2018 til den første Bad Manors-campen før pandemien satte en stopper for det meste. Ut av nedstengingen kom idéen om å sette opp det nye forlaget og labelen BYRÅ, som vi sammen etablerte i 2020. daWorks, The Woods og BYRÅ arrangerer nå disse to internasjonale campene. Mye av castingen gjør vi sammen, mye administrativt gjør vi fra daWorks’ og BYRÅs kontorer i Oslo og det meste av det tekniske har The Woods på Rena ansvaret for. Siden vi har gjort dette så mange ganger nå merker vi at arbeidet flyer veldig bra og alle vet hva slags ansvar de har. Vi fikk satt alt dette veldig på prøve sist sommer da vi arrangerte verden største låtskrivcercamp, Rena Song Fest, med 154 deltagere. Det ble en veldig positiv opplevelse som vi ønsker å gjenta.

– Kan du si noe om målsettingene dere setter og resultater dere har oppnådd på tidligere camper?

Vi har alltid et mål om at flest mulig låter skal ende opp som ferdig produksjoner og utgivelser. Gjennom årene har det blitt veldig mange utgivelser, noen relativt ukjente og noen veldig kjente. Robin Schulz’s «One With the Wolves» er nok den mest kjente fra Song Farm de siste årene, og NOËP’s «fk this up» er den største hiten fra Bad Manors. Ved siden av konkrete ‘cuts’ kan jeg ikke få lovpriset nettverksbyggingen som skjer nok. Dette er kanskje det viktigste vi opplever siden det trigger en hel haug av samarbeid i ettertid, som oftest over landegrensene. Dessuten ser vi at veldig mange deltagere lærer mye nytt ved å skrive med andre folk. Vi har alltiod etterstrebet 50/50 kvinner og menn på campene våre. De senere årene har vi hatt en majoritet av kvinnelige deltagere siden rekrutteringen er så bra. På Bad manors 2024 var 60% av deltagerne kvinner.

 

Alle bilder: Jørn Dalchow

Del nyheten på

Relaterte nyheter

Hjem Nyheter Bad Manors: Fem år som kreativ møteplass for låtskrivere